Wszystko na temat: Łemkowszczyzna

XVII Kermesz w Olchowcu

Jak co roku, już od siedemnastu lat, wszystkich miłośników Łemkowszczyzny zapraszamy serdecznie do Olchowca na kolejny „Kermesz”, który w tym roku odbędzie się w dniach 19 i 20 maja, a którego organizatorem jest Koło Zjednoczenia Łemków w Olchowcu.

W programie między innymi:
 
Sobota 19 maja
1630 Weczirnia w cerkwi
1800 Rozpoczęcie kermeszu, otarcie wystaw
1900 Prezentacja „Łemkowskiego wesela”
2000 Występ dzieci z Olchowca
2100 Występ kapeli „Jaworyna” z Ukrainy
 
Niedziela 20 maja
1000 Uroczysta Służba Boża z procesją;
1230-2100 występy zespołów: „Jaworyna”, „Terka”, Chór Męskie z Niżnej Polanki, Perstenyk, Duet z Humennego, Rymanowianie, Czerwone i Czarne, Drewutnia i in.
W przerwach prelakcja o akcji „Wisła” i konkurs na piosenkę łemkowską.

W imieniu organizatorów i swoim serdecznie zapraszamy.

Całkiem nowe Magury

Ukazały się Magury’06.
Pewnie nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, że jest to już 31 tom Magur, tego wielce zasłużonego wydawnictwa, ukazującego się (mniej więcej regularnie) od 1972 roku, a więc od 35 lat. Tom, jak przystało na rozpoczęcie nowej trzydziestki, najbardziej okazały ze wszystkich dotychczas wydanych, liczy bowiem 224 strony objętości.
Jak zwykle miłośnicy Beskidu Niskiego i Łemkowszczyzny znajdą w nim całą masę bardzo ciekawych tematów.

Czytaj dalej

Łemkowszczyzna w pracach prof. Romana Reinfussa (Płaj 17)

(bibliografia)

Almwirtschaft und Schafhaltung bei den Lemken in den Niederen Beskiden [w:] Viehwirtschaft und Hirtenkultur, Budapest 1969.

Badania hodowli owiec w Beskidzie Środkowym. Naukowa Konferencja Karpacka, Kraków, 16 -19 V 1964.

REC. W.K. (Krygowski Władysław) Z badań nad hodowlą owiec w Beskidzie Niskim, Wierchy 1964, t. XXXIII, Kronika. Budownictwo ludowe na Łemkowszczyźnie, Dodatek Literacki Kuryera Lwowskiego, nr 13, 31 III 1935.

Budownictwo ludowe na zachodniej Łemkowszczyźnie, Lud 1934, t. 33.

Cerkiewki drewniane na Łemkowszczyźnie, Dodatek Literacki IKC, nr 231, 21 VII 1933.

Cmentarze, na których nie zapłoną światła, Kurier Literacko-Naukowy nr 44, Dodatek do IKC nr 301, 30 X1933.

Cmentarze wojenne na Łemkowszczyźnie, Wierchy. 1935, t. XIII. Czytaj dalej

XVI łemkowski kermesz w Olchowcu

Serdecznie zapraszamy do Olchowca na kolejny, XVI już kermesz, który odbędzie się w dniach 20-21 maja 2006 roku.
W programie jak zwykle wiele zespołów folklorystycznych, w tym między innymi „Lachy” z Nowego Sącza, „Osławianie” z Mokrego, „Laborczanki” z Międzylaborców na Słowacji, oraz z Ukrainy „Studzionka” z Borysławia i „Beskid” spod Kałusza.

Obejrzeć będzie można także ciekawe wystawy i wysłuchać interesujących wykładów pani Zofii Szanter i pana Bolesława Bawolaka.

Łemkowie w Polsce (Płaj 9)

Proces rozwoju świadomości etnicznej, aktualna sytuacja i perspektywy przetrwania
Helena Duć-Fajfer

(fragment)

I. Stan świadomości etnicznej Łemków przed wysiedleniem
Łemkowie, jako jedna z grup Rusinów żyjących w Karpatach, przez wiele wieków zamieszkiwali prawie niezmienne terytorium, które klinem o podstawie opartej mniej więcej na zlewiskach rzek Osławy i Laborca i z wierzchołkiem prawie pod Tatrami, w Osturni, rozlokowane było między ziemiami polskimi i słowackimi.1 Po rozpadzie monarchii austro-węgierskiej, Łemkowie zostali rozdzieleni polsko-czechosłowacką granicą państwową. Ich próby przeciwstawienia się temu nie powiodły się2 i od lat dwudziestych naszego stulecia historia przysądziła Łemkom po pomocnej stronie Karpat życie w obrębie państwa polskiego na prawach, jakich im ono udzielało. Od tego czasu dzieje Łemków w Polsce rozwijają się swoim porządkiem, w znacznej mierze odmiennym od tego, jaki jest charakterystyczny dla dziejów innych rusińskich grup w Karpatach. Czytaj dalej

Pieskie losy (Płaj 14)

Michał Źrołka

Był początek 1947 roku. Po ciężkiej zimie wszyscy przygotowywali się do prac gospodarskich, jak każdej wiosny na Łemkowszczyźnie. W mojej wsi Wierchomli, która liczyła ponad tysiąc dusz, zapanowało prawdziwe podniecenie. Wieś, nękana różnego rodzaju kontyngentami i podatkami w czasie okupacji, teraz uznała, że powiał wiatr prawdziwej wolności dla naszego skromnego, pracowitego narodu. Tym bardziej, że i pola było więcej z powodu wyjazdu ponad połowy ludzi do Związku Radzieckiego. Wszystko wskazywało na to, że najbliższe lata przyniosą prawdziwy dobrobyt tym, którzy sercem i duszą przywiązani byli do swojej ojcowizny, czemu dali wyraz, rezygnując z wyjazdu do krainy „mlekiem i miodem płynącej”, jak głosiła oficjalna propaganda.

Czytaj dalej