Wszystko na temat: Huculszczyzna

Muzyczny Vincenz Jakuba Żmidzińskiego

Dom Literatury Biblioteki Raczyńskich i Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza zapraszają na spotkanie autorskie z Jakubem Żmidzińskim i na prezentację jego książki zatytułowanej Wzór nieznany. Stanisław Vincenz a muzyka, które odbędzie się we wtorek 22 października 2019 r. o godz. 18 w Pracowni-Muzeum J.I. Kraszewskiego przy ul. Wronieckiej 14 w Poznaniu.
Całe spotkanie poprowadzi dr Jan A. Choroszy.
Jakub Żmidziński, Wzór nieznany. Stanisław Vincenz a muzyka, Wrocław-Poznań 2018, agencja wydawnicza a-linea
Więcej o książce można przeczytać tu.

Spotkanie pod Krzyżem Vincenzowskim

Wszystkich miłośników Huculszczyzny, a w szczególności twórczości Stanisława Vincenza zapraszamy na spotkanie pod Krzyżem Vincenzowskim w przysiółku Skarby w Bystrzcu pod Czarnohorą 19 września 2019 r. około godziny 17. W programie wspólne czytanie Vincenza, watra i oczywiście kułesza. Spotkanie to zakończy tegoroczną wędrówkę członków i sympatyków Towarzystwa Karpackiego, która prowadzić będzie od Diłowego przez Pop Iwana Marmaroskiego, Stoh i Pop Iwana Czarnohorskiego do Bystrzca. Tematem przewodnim wędrówki będą wydarzenia z tragicznych dni września 1939 r., po wkroczeniu Sowietów. Na Przełęczy Jabłonickiej (Tatarskiej)  przeczytamy wspomnienia Stanisława  Vincenza oraz innych uczestników ówczesnego exodusu i obejrzymy udostępnione całkiem niedawno, poruszające zdjęcia wykonane przez anonimowego węgierskiego fotografa. Na Pop Iwanie, gdzie zamierzamy być 18 września w rocznicę ewakuacji załogi Obserwatorium, przeczytamy wspomnienia z tego dnia spisane przez Władysława Midowicza. Czytaj dalej

W Bibliotece Vincenzowskiej „Zatrudnienie: literat”

Z radością informujemy, że nowa odsłona Biblioteki Vincenzowskiej stała się faktem. W ukazującym się właśnie tomie zatytułowanym Zatrudnienie: literat. Materiały, studia i szkice o Stanisławie Vincenzie, który jest tomem 3 choć wychodzi jako 4, zgromadzono różnorodne teksty odzwierciedlające najważniejsze nurty badań nad dziełem autora Połoniny. Oprócz studiów literaturoznawczych przedstawiono materiały odwołujące się do biografii pisarza i relacji, jakie łączyły go z ludźmi. Wśród poruszonych wątków znajduje się ważny temat europejskiej recepcji dzieł Vincenza i możliwości przekładania ich na inne języki.
Niektóre teksty były wygłoszone podczas Kolokwium Vincenzowskiego, zorganizowanego we Wrocławiu w 2014 roku. Odbyły się wówczas także dwie dyskusje panelowe – ich przebieg został opracowany i jest udostępniony w niniejszym tomie. Inne materiały powstały w trakcie realizacji projektu badawczego „Archiwum Stanisława Vincenza (1888–1971)”, kilka studiów i szkiców pozyskano dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności. W wielości głosów i języków rozpoznać można weteranów vincenzologii i debiutantów, badaczy głęboko zaangażowanych i obserwatorów, autorów prac naukowych i tłumaczy literatury – wszyscy z uwagą czytają i komentują „słowo dla świata”.

Zatrudnienie: literat. Materiały, studia i szkice o Stanisławie Vincenzie pod red. Jana A. Choroszego, wyd. I, Wrocław 2015 (druk 2019). Agencja Wydawnicza a linea, 609 s., format 165×230 mm, opr. broszurowa. Czytaj dalej

Chimczak i Paraska

Dom Aukcyjny DESA Unicum w Warszawie, przy ul. Pięknej 1A w trwającej właśnie (do 15 lipca do godz. 17) aukcji online „Grafiki i Sztuki Dawnej” pod nr 1429 oferuje drzeworyt barwny na papierze (25 x 19 cm) Wacława Wąsowicza pt. „Chimczak i Paraska”.  Wacław Wąsowicz (ur. 25 sierpnia 1891 w Warszawie, zm. 6 października 1942 w Wilanowie), malarz, grafik. Studiował w warszawskiej Szkole Rysunkowej im. Wojciecha Gersona (1909–1910), a następnie w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1911–1914) u Ignacego Pieńkowskiego. Był także w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych uczniem Jacka Malczewskiego (1914). Uprawiał malarstwo sztalugowe, grafikę (drzeworyt), akwarele, malował na tkaninach i ceramice. Był członkiem grup artystycznych: Formistów, Rytmu i Rytu.
Kim byli przedstawieni na drzeworycie Huculi nie wiemy, ale nazwisko Chimczak popularne jest w Żabiem i Bystrcu do dnia dzisiejszego.

Hucuł z Jaworowa Edmunda Bartłomiejczyka

W Katalogu 83. aukcji sztuki dawnej, antyków i sztuki współczesnej Domu Aukcyjnego Ostoya (Warszawa, ul. Gen. J. Zajączka 8) pod nr 003 znajdziemy drzeworyt dwubarwny Edmunda Bartłomiejczyka z 1935 r. zatytułowany „Hucuł z Jaworowa” (papier 23 x 24 cm) z ceną wywoławczą 1000 zł. Edmund Bartłomiejczyk (1885 – 1950) studiował w krakowskiej ASP u Jana Stanisławskiego, Józefa Unierzyskiego i Wojciecha Weissa. Później na Wydziale Sztuki Stosowanej w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, by w roku 1926 objąć na niej pierwszą w Polsce Katedrę Grafiki Użytkowej. Twórca okładki do pierwszego wydania „Wysokiej połoniny” Stanisława Vincenza ma w swoim dorobku jeszcze kilka innych pięknych drzeworytów z motywami huculskimi.
W tym samym katalogu znajdziemy także szereg podhalańskich drzeworytów Władysława Skoczylasa. Aukcja odbędzie się 29 czerwca 2019 r. o godzinie 17.

Vincenz na ziemi kłodzkiej

Oczywiście nie ma już zapewne w Polsce nikogo, kto by nie widział naszej ulubionej wystawy pt. „Dialog o losie i duszy. Stanisław Vincenz (1888-1971)” wg scenariusza dr Jana A. Choroszego wędrującej wzdłuż i wszerz kraju od kilku lat. Gdyby jednak jakimś cudem taka osoba się znalazła, lub gdyby ktoś chciał ją obejrzeć po raz drugi, zapraszamy serdecznie do Pijalni w Parku Zdrojowym w Polanicy-Zdroju gdzie można ją oglądać już od 17 maja codzienne w godz. od 9 do 19, przez całe wakacje.

Vincenz w neolitycznej kopalni krzemienia

Nie bez odrobiny satysfakcji śpieszymy poinformować, że nasza ulubiona wystawa pt. „Dialog o losie i duszy. Stanisław Vincenz (1888-1971)” wg scenariusza dr Jana A. Choroszego od dziś, to znaczy od 24 kwietnia 2019 r. jest do oglądania w Muzeum i Rezerwacie Archeologicznym „Krzemionki” koło Ostrowca Świętokrzyskiego (Sodół 135a). Owa odrobina satysfakcji wynika zaś stąd, że niepostrzeżenie z entuzjastów kibicujących Wystawie staliśmy się jej współorganizatorami, a znak graficzny Towarzystwa Karpackiego znalazł się na reklamujących ją plakatach. Krzemionkowa ekspozycja – już 60. w historii Wystawy – potrwa do 4 czerwca, a po drodze, w „Noc muzeów” 18 maja przewidziany jest wykład jej twórcy, dr Jana A. Choroszego pt. „O pisarstwie Stanisława Vincenza” i pokaz filmu „Śladami Vincenza”. Serdecznie zapraszamy.

Muzyczna połonina

Miło nam poinformować, że w Bibliotece Vincenzowskiej ukazała się kolejna, bardzo ciekawa pozycja, a mianowicie praca Jakuba Żmidzińskiego zatytułowana „Wzór nieznany. Stanisław Vincenz a muzyka”. Licząca 366 stron książka, jest zwieńczeniem siedmiu lat badań szeroko rozumianych muzycznych aspektów twórczości Stanisława Vincenza. Autora interesowały zarówno walory brzmieniowe i rytmiczne prozy Homera Huculszczyzny, jak i zawarte w niej opisy muzyki, a także sama kompozycja eposu. Zasadniczym celem pracy było nakreślenie filozofii muzyki Vincenza, będącej oryginalnym nawiązaniem do wielkiej tradycji filozoficzno-mistycznej, wywodzącej się ze starożytnej Grecji. Swoistą syntezę efektów swych analiz i przemyśleń autor przedstawił za pomocą dość skomplikowanego i trochę tajemniczego diagramu, w którym w pewien sposób zawiera się cała treść książki.
Jakub Żmidziński, jest wykładowcą na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i autorem monografii Pieniny w literaturze polskiej (Poznań, 2010), a także kilkudziesięciu artykułów naukowych i esejów. Publikuje w roczniku „Prace Pienińskie” oraz czasopiśmie „Góry – Literatura – Kultura”. Wydał również trzy tomiki poetyckie.
Jakub Żmidziński, Wzór nieznany. Stanisław Vincenz a muzyka, Wrocław-Poznań 2018, agencja wydawnicza a-linea

Jarmark huculski

Dom Aukcyjny REMPEX w Warszawie przy ulicy Karowej 31 na 262 Aukcji Dzieł Sztuki i Antyków – Sztuka Dawna (20.03.2019 r.) pod nr katalogowym 52 oferuje obraz Fryderyka Pautscha pt. Jarmark huculski (olej, płyta pilśniowa, 46,5 x 74,5 cm) sygn. p. d.: F. Pautsch za cenę wywoławczą 25 000 zł. Tu warto przypomnieć, ze Fryderyk Pautsch urodził się 22 września 1877 r. w Delatynie nad Prutem w bezpośrednim sąsiedztwie Huculszczyzny. W młodopolskim okresie swej twórczości należał do czołowych reprezentantów nurtu folklorystycznego, zakorzenionego w kulturowej tradycji Huculszczyzny i Podhala. W latach 1903/04 przebywał wraz z Władysławem Jarockim i Kazimierzem Sichulskim na Pokuciu, gdzie utrwalał w swych obrazach obyczaje, rytuały i wizerunki Hucułów.

Vincenz bierze kurs na Lublin

Z prawdziwą radością pragniemy poinformować, że nasza ulubiona wystawa pt. „Dialog o losie i duszy. Stanisław Vincenz (1888-1971)” wg scenariusza dr Jana A. Choroszego trafia wreszcie – na pewno ku ogromnej uciesze lubelskich miłośników Karpat – do grodu nad Bystrzycą, gdzie będzie ją można oglądać w Galerii OKNA Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Peowiaków 12, od 14 marca do 24 kwietnia 2019 r. Wiadomość ta cieszy tym bardziej, że dalsza peregrynacja wystawy po Polsce jeszcze niedawno stanęła pod poważnym znakiem zapytania. Lubelski wernisaż Wystawy odbędzie się 14 marca o godz. 12, a jednym z punktów programu będzie wykład „O pisarstwie Stanisława Vincenza” jej autora, dr Jan A. Choroszego. Serdecznie zapraszamy.