Wszystko na temat: Huculszczyzna

„Żabie” po raz czwarty

Wierchowiński Park Narodowy wydał czwarty numer ekologiczno-edukacyjnego krajoznawczego czasopisma „Żabie”. Jest ono wydrukowane w kolorze, w nakładzie 500 egz. i liczy 104 strony formatu A4. W opublikowanych w nim naukowych i popularnonaukowych artykułach pracownicy parków narodowych, nauczyciele, dziennikarze, historycy i krajoznawcy omawiają zagadnienia dotyczące ochrony przyrody, lokalnych dziejów i szeroko rozumianego krajoznawstwa tego rejonu Karpat. Pośród nich na specjalną uwagę zasługują artykuły opracowane przez pracowników „Wierchowińskiego” parku dotyczące jego unikalnej flory i fauny, której wielu przedstawicieli jest wymienionych w Czerwonej Księdze Ukrainy, a także zabytków kultury i natury. Nie bez satysfakcji odnotowujemy fakt, że wśród autorów zamieszczonych artykułów znalazło się dwóch członków Towarzystwa Karpackiego – Leszek Rymarowicz i Andrzej Wielocha.
Elektroniczną wersję czasopisma w formacie *pdf można bezpłatnie pobrać pod tym linkiem. Życzymy dobrej lektury!

„HUCULSZCZYZNA 2017”

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia Wystawy Retrospektywnej będącej plonem XIX Wyprawy Naukowej Studentów Architektury Politechniki Łódzkiej w Karpaty Wschodnie „HUCULSZCZYZNA 2017”. Wyprawy naukowe w Karpaty Wschodnie są organizowane przez Koło Naukowe Studentów Architektury Politechniki Łódzkiej „IX Piętro” niemal nieprzerwanie od 1995 r. Tegoroczna, już dziewiętnasta wyprawa, odbyła się w dniach 7-23 lipca. Brało w niej udział ośmioro studentów, którzy pod opieką Włodzimierza Witkowskiego i Wojciecha Pardały zinwentaryzowali siedem drewnianych cerkwi pokuckich we wsiach Siemakowce (powiat kołomyjski), Borszczów, Tułuków, Oleszków, Lubkowce, Wołczkowce i Orelec (powiat śniatyński). Poza nauką zasad inwentaryzacji studenci zapoznali się z charakterystycznymi cechami świątyń typu huculskiego, pogłębili swoją wiedzę dotyczącą tradycyjnych, drewnianych konstrukcji budowlanych, a także poznali specyfikę regionu i jego mieszkańców. Wyprawa zakończyła się kilkudniową wędrówką po Połoninach Hryniawskich. Podobnie jak w latach ubiegłych wyprawę podsumuje wystawa retrospektywna, przedstawiająca rysunki techniczne wykonane przez studentów oraz zbiór fotografii dokumentujących cerkwie, krajobrazy i mieszkańców Karpat Wschodnich. Wernisaż odbędzie się we wtorek 9 stycznia 2018 r. o godz. 18 w holu głównym Instytutu Architektury i Urbanistyki PŁ (budynek B6, al. Politechniki 6). Wystawie, która będzie czynna do 9 lutego 2018 r.  towarzyszyć będzie publikacja zawierająca m.in. wspomnienia uczestników i fragmenty dokumentacji cerkwi.

Jeszcze jeden Hucuł dzisiaj

Na aukcji „VARIA 21” Galerii Warszawskiej Sopockiego Domu Aukcyjnego (Warszawa, Nowy Świat 54/56), która odbędzie się we wtorek 12 grudnia 2017 r. o godz. 19 będzie można zakupić za jedyne 4 200 zł (cena wywoławcza) obraz Fryderyka Pautscha pt. Hucuł na koniu (olej, płótno, 45 x 32 cm, sygn. p.d.: F. Pautsch) znajdujący się w katalogu pod nr 15.
Fryderyk Pautsch (1877 – 1950) urodził się w Delatynie nad Prutem, nic więc dziwnego, że był jednym z najpłodniejszych twórców tzw. „hucułów”, czyli obrazów nawiązujących do folkloru Huculszczyzny, charakterystycznego nurtu w sztuce  Młodej Polski. Malarstwo studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u J. Unierzyskiego i L. Wyczółkowskiego oraz w paryskiej Académie Julian u J.P. Laurensa.  Malował rodzajowe sceny z życia Hucułów, kompozycje religijne, portrety, martwe natury i pejzaże, a we wcześniejszym okresie także obrazy historyczne.

V Festiwal Autentycznej Muzyki Huculskiej

Miło nam poinformować, że 27 listopada 2017 r. w Domu Kultury w Krzyworówni odbędzie się piąta edycja Festiwalu Autentycznej Muzyki Huculskiej im. Wasyla Hrymaluka (Mogura) i Romana Kumłyka (Romka).  Celem festiwalu jest promowanie nowych muzycznych talentów, zachęcenie utalentowanej muzycznie młodzieży do muzykowania, podniesienie poziomu artystycznego huculskich muzykantów, a także popularyzacja autentycznej muzyki huculskiej. Jest nam tym bardziej miło, że drugim patronem Festiwalu został śp. Roman Kumłyk – członek i ambasador Towarzystwa Karpackiego na Huculszczyźnie. Komitet organizacyjny Festiwalu w komunikacie stwierdził, iż zarówno Wasyl Hrymaluk (Mogur) jak i Roman Kumłyk (Romek) byli niedościgłymi w swej sztuce wirtuozami, którzy zachwycili swoją muzyką nie tylko Ukrainę, ale cały świat.

Vincenz w Stargardzie i w Hali Stulecia

Wystawa pt. „Dialog o losie i duszy. Stanisław Vincenz (1888–1971)” wg scenariusza Jana Choroszego 19 listopada trafiła do Stargardu, gdzie pozostanie do 8 stycznia 2018 r., by następnie przenieść się do Centrum Dialogu Przełomy przy pl. Solidarności 1 w Szczecinie.
Natomiast „dolnośląska”  kopia ekspozycji od 30 listopada do 3 grudnia 2017 r. będzie prezentowana we wrocławskiej Hali Stulecia w roli imprezy towarzyszącej Wrocławskim Targom Dobrych Książek. Będzie to też jej skromny jubileusz, a mianowicie 40. lokalizacja. W grudniu wystawa o Stanisławie Vincenzie znajdzie się jeszcze w kolejnej miejscowości na Dolnym Śląsku, o czym nie omieszkamy poinformować.

Huculi – na przełęczy

Przecudnej urody płótno Józefa Jaroszyńskiego pt. Huculi – na przełęczy (Para zakochanych na przełęczy) oferuje Sopocki Dom Aukcyjny na Aukcji Dzieł Sztuki w sobotę 25 listopada 2017 r. o godz. 17 w Galerii Sztuki Dawnej przy ul. Bohaterów Monte Cassino 43 w Sopocie.  Olej, płótno, 67 x 57 cm sygn.: Jaroszyński, cena wywoławcza 13000 zł.
Józef Jaroszyński (1835-1900) po studiach w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, zamieszkał w Delatynie na Prutem. Od 1880 r. corocznie wyjeżdżał do Monachium, gdzie w ostatnich latach swojego życia osiadł na stałe i prowadził pracownię. Swoje prace Jaroszyński prezentował w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, w Zachęcie w Warszawie, we Lwowie oraz w Monachium i Wiedniu. Czytaj dalej

Hucułka na koniu Juliusza Holzmüllera

Na aukcji „Prace na Papierze: Sztuka Dawna” Domu Aukcyjnego DESA UNICUM w Warszawie przy ul. Marszałkowskiej 34/50 w czwartek 16 listopad 2017 r. o godz. 19 będzie można zakpić (cena wywoławcza 2800 zł) akwarelę na papierze z 1902 r. Juliusza Holzmüllera zatytułowaną Góralka (Hucułka) na koniu (43,3 x 32 cm sygnowany i datowany).
Juliusz Holzmüller (ur. 1876 w Bolechowie, zm. 1932 we Lwowie) od 1897 r. uczęszczał do Państwowej Szkoły Przemysłowej we Lwowie na kurs malarstwa dekoracyjnego, gdzie uczył się m.in. u Tadeusza Rybkowskiego. Następnie kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera i Teodora Axentowicza (1898-1906). W latach 1903-04 studiował w Monachium. Najczęściej malował w technice akwareli, posługiwał się także sepią i tuszem. Ulubionymi tematami Holzmüllera były pejzaże oraz sceny rodzajowe z udziałem koni. Stworzył na zamówienie księcia Ottona Habsburga cykl obrazów, który znalazł się w pawilonie myśliwskim w Rafajłowej. Zasłynął jako malarz wykonujący szkice batalistyczne z udziałem konnicy japońskiej. Jedna z akwarel o tej tematyce została umieszczona w kasynie oficerskim w Tokio. Prace artysty znajdują się w kolekcjach muzeów w Krakowie, Łańcucie i we Lwowie.

Wesele huculskie Pautscha

W ramach monitorowania aukcyjnych karpatianów pragniemy zwrócić uwagę na możliwość nabycia  na 165 Aukcji malarstwa, grafiki, rzemiosła artystycznego organizowanej przez Dom Aukcyjny DESA, w sobotę 28 października 2017 r. o godz. 16 w Pałacu Kmitów przy ul. Floriańskiej 13 w Krakowie obrazu Fryderyka Pautscha pt. Wesele huculskie (olej, płótno, 97 x 137 cm, sygn. p.d.: F. Pautsch).
Fryderyk Pautsch urodził się 22 września 1877 r. w Delatynie nad Prutem, nic więc dziwnego, że był jednym z najpłodniejszych twórców tzw. „hucułów”, czyli obrazów nawiązujących do folkloru Huculszczyzny, charakterystycznego nurtu w sztuce  Młodej Polski. Malarstwo studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u J. Unierzyskiego i L. Wyczółkowskiego oraz w paryskiej Académie Julian u J.P. Laurensa.  Malował rodzajowe sceny z życia Hucułów, kompozycje religijne, portrety, martwe natury i pejzaże, a we wcześniejszym okresie także obrazy historyczne. Cena wywoławcza to jedyne 49 000 zł.

Vincenz na zachodnich krańcach Polski

Niestrudzona w swej wędrówce wystawa pt. „Dialog o losie i duszy. Stanisław Vincenz (1888–1971)” wg scenariusza Jana Choroszego dotarła do zachodnich krańców Polski. Od połowy października prezentowana jest w modrzewiowej Hali Spacerowej Domu Zdrojowego w Świeradowie-Zdroju (przy ul. 3 Maja 1) i w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Stefana Flukowskiego w Świnoujściu (przy ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 15). Warto też wiedzieć, że w świnoujskiej bibliotece 25 października 2017 r. odbędzie się „Spotkanie z Vincenzem”, a w ramach niego wykład dr. Jana Choroszego i projekcja filmu o Stanisławie Vincenzie. Serdecznie zapraszamy.

Bystrzec 2017

Jak co roku grupa członków i sympatyków Towarzystwa Karpackiego wędrowała przez ukraińskie Karpaty Wschodnie do Krzyża Vincenzowskiego w Bystrzcu.
Tym razem wyjazd zaplanowaliśmy na wrzesień, licząc na lepszą pogodę niż w czerwcu. Niestety, jak się okazało, statystyka kłamie. Lało codziennie z wyjątkiem ostatniego dnia, w którym konserwowaliśmy krzyż w Bystrzcu. Pomimo tego udało się zrealizować praktycznie cały zaplanowany program.
Odwiedzając po drodze przełom Hramitnego dotarliśmy do Szykman, gdzie odwiedziliśmy pozostałości najstarszej klauzy w Galicji („Stara Gać”). Po noclegu w pokojach nad sklepem wyruszyliśmy nowo zbudowaną drogą z Szykman (Probijniwki), przez Watonarkę, Babę Ludową na Dukonię, skąd przez Pniewie i Hadżugę dotarliśmy do Czemirnego, gdzie z uwagi na intensywny deszcz zmuszeni byliśmy pozostać cały dzień. Następnego dnia odwiedziliśmy klauzę Bałtaguł, a granicę ukraińsko-rumuńską osiągnęliśmy między Komanową i Komanem, skąd po dwóch dniach dotarliśmy pod Czywczyn, by doliną potoku Albin zejść do doliny Czarnego Czeremoszu. Czytaj dalej